Wednesday, July 14, 2021

MENJADI POPULAR : Kelayakan Akademik Adalah Satu Bonus !

            Assalamualaikum. Apa khabar kalian? 

Aku baru dapat tahu kelas aku akan mula pada 7 Julai 2021. Aduhai dalam 2 minggu lagi rupanya.

Adakah aku sudah bersedia? Jeng jeng jeng. 


         Ramai orang nak jadi popular. Nak jadi pelakon, penyanyi, selebriti, Youtuber, Blogger

dan lain-lain. Macam orang yang tengah taip ni. Eh? Hahaha. Tapi apa yang korang tahu pasal popular?


       Pada aku menjadi popular tak salah. Cuma kau perlu bersedia yang ruang privasi kau akan terganggu.

Terganggu sebab kau akan jadi perhatian orang ramai. Tapi taklah macam Cristiano Ronaldo. Kau ada

tengokkan video CR7 tengah minum dengan kawan dia tapi jumlah peminat yang ajak bergambar lagi 

banyak dari hirupan kopi dia.


      Okaylah jom ke point penting aku. Aku suka juga tengok orang yang terkenal. Dia terkenal sebab

perkara baik. Paling penting dia ada kelayakan akademik yang bagus. Ayuh kita kenal 3 tokoh yang 

aku nak ceritakan.


    Pernah tengok rancangan realiti Imam Muda dari Astro kan? Juara Imam Muda yang pertama 

ialah Muhammad Asyraf Bin Mohd Ridzuan. Rancangan ni mula tahun 2010. Imam Muda Asyraf

ni kira legend lah. Beliau merupakan pemegang Ijazah Sarjana Syariah Pengkhususan Fiqh & Usul 

dari Universiti Malaya. 


   

https://www.thestar.com.my




Seterusnya, ikon Imam Muda kedua, Imam Muda Hizbur. Nama penuh beliau ialah

Hizbur Rahman Bin Omar Zuhdi. Beliau belajar jauh, kena naik kapal terbang ni. 

Kau orang pernah pergi Mesir? Tak? Aku pun tak pernah! Hahaha 

Beliau mendapat pendidikan di Universiti Al-Azhar Mesir di dalam Ijazah 

Sarjana Muda Syariah.


Tempat ketiga kita pada hari ini ialah.........

Imam Muda Najdi! Beliau sempat menyertai UNIC sekejap. Wan Najdi Bin Wan Mohd Noh 

mempunyai Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian di Pengajian Al-Quran dan As-Sunnah

di Universiti Kebangsaan Malaysia. 


Kesimpulannya, latar belakang akademik mereka ini wajar kita jadikan pembakar semangat untuk

kita terus cekal dalam menyambung pengajian. Tak kira kau belajar sepenuh masa atau separuh masa.

Doakan aku cekal, kuat dan berdisplin untuk aku tamatkan pengajian aku di Universiti Utara Malaysia!


Tulisan : Dari Lensa Harith Ariffin 

11:33 Pm, 14th July 2021, Wednesday










     

No comments:

Post a Comment

Kehidupan Universiti : Semester Ketiga di Universiti Utara Malaysia

Assalamualaikum Rakan-Rakan Internet.   Sedar tidak sedar aku sudah pun berada dalam semester ketiga di Universiti Utara Malaysia. Satu peng...