Wednesday, February 9, 2022

Pengajian di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia : UIAM Episod 1

Assalamualaikum. Masih segar dalam ingatan kenangan-kenangan indah ketika saya belajar di UIA.
Saya masih ingat menerima Surat Tawaran Pengajian Separuh Masa pada tahun 2017. Riang dihati hanya diri sendiri yang tahu. Saya sudah bekerja pada masa itu. 

Peristiwa indah ini berlaku pada tahun 2017. Jika saya tidak silap, Julai 2017. Kemasukan ke dalam Pengajian ialah pada September 2017. Pada masa itu, seorang kawan saya juga mendapat tawaran yang sama. Rakan pengajian saya di Pra-Universiti Tingkatan 6. 

Sebelum diterima masuk, kami perlu hadir ke temuduga dahulu dengan membawa Sijil SPM, STPM dan Sijil Akademik yang lain. Alhamdulillah saya dan kawan saya diterima masuk. Pada ketika itu saya juga sudah memaklumkan pada majikan tentang hasrat saya untuk menyambung pengajian, iaitu sebelum hadir ke sesi pendaftaran lagi.

Ini kerana, saya perlu memberi surat pegesahan daripada majikan sebelum mendaftar. Selain itu, supaya jadual kerja tidak menggangu masa belajar. Ya, jika saya tidak salah, hari pendaftaran ialah pada hari rabu.
Seperti kebiasaan, majikan memang memberikan saya cuti pada hari bekerja, bukan sabtu ahad.

Logo UIAM

Itu sahaja kisah saya pada hari ini. Saya akan bersambung pada episod seterusnya. In sha Allah. Saya mulakan menulis episod 1 ini pada 7 Februari 2022, iaitu pada hari isnin. Namun, atas beberapa sebab, baru hari ini dapat disiapkan. Alhamdulillah.

Assalamualaikum. 


Harith Ariffin Bin Asmadi
11:18 Malam
9th February 2022, Wednesday

No comments:

Post a Comment

Kehidupan Universiti : Semester Ketiga di Universiti Utara Malaysia

Assalamualaikum Rakan-Rakan Internet.   Sedar tidak sedar aku sudah pun berada dalam semester ketiga di Universiti Utara Malaysia. Satu peng...